امْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره 214)

آيا گمان كرديد داخل بهشت مى‏شويد، بى آنكه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان كه گرفتاري ها و ناراحتي ها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده بودند گفتند: پس يارى خدا كى خواهد آمد؟!  آگاه باشيد، يارى خدا نزديك است!

..................................................................................................

هیچ هنر و عشق راستینی و هیچ هدف بزرگ و درستی نیست که به راحتی به دست بیاید . فاصله قله های موفقیت و کام یابی و خوشبختی و دره های سقوط و انحطاط و پوسیدگی چیزی جز راحت طلبی و تناسایی نیست . انسان عملا با راحت طلبی خود را اسیر گرداب های سهمگین می کند و روز به روز در زندگی بیشتر عقب گرد می کند و پست تر و بی خاصیت تر می شود . البته زندگی و امکانات امروز و تبلیغات تجاری و شهوانی حاکم بر دنیای جدید به نوعی همگان را به بی حالی و تنبلی و وادادگی و راحت طلبی و بی معنایی می کشاند . امروزه بی حوصلگی ناشی از راحت طلبی شکل عمومی یافته است . امروزه برای خیلی ها دیگر جهان بینی و ایدئولوژی و فکر و فرهنگ معنایی ندارد و همه فلسفه و ایدئولوژی شان راحت طلبی و لذت جویی و وقت گذرانی شده است .

راحت طلبی در وصول سریع السیر به مقامات عرفانی و اخلاقی و کشف اسرار غیبی انسان ها و گشودن مسائل پشت پرده زندگی و سرنوشت  و دست یابی به قدرت های شگفت انگیز ، سر از درویش بازی های کهنه و نو و جن گیری و جادوگری و عرفان  بازی های قلابی تولید داخل یا خارج در می آورد . همان طور که بیماران و افراد نا به سامان  و بی حوصله برای رفع سریع بیماری و مشکل چندین و چند ساله خود سراغ همین قبیل شیادها و رمال ها می روند تا با چند تا قرص و فوت و طلسم و  رها کردن مقداری انرژی  منفی و جذب انرژی مثبت و مختصری احضار ارواح و استخدام جنیان  ، در چند دقیقه مشکلات اساسی زندگی شان حل شود .

 راحت طلبی در مشهور شدن و نام و نشان یافتن نیز با خرید و فروش تملق و تعصب و تبلیغات و چاکری و مخلصی برای این و آن و زد و بند با احزاب و اشخاص مشهور میسر می شود  یا این که  هر طور شده به ضرب و زور ، شخص خودش را رئیس و معاون و وکیل بکند و بدون داشتن صلاحیت و شخصیت سمت و قدرتی به دست بیاورد و خودش را نخود هر آشی بکند و رسانه ها را دنبال خود بکشاند . بدون این که ذره ای عقل و شعور و خیرخواهی داشته باشد . 

همه دزدی های ساده و پیچیده و رسمی و غیر رسمی و مادی و معنوی و فرهنگی ، حاصل راحت طلبی در تلاش معاش است . چه کسی حوصله دارد منتظر باشد که سالها با پس انداز مختصر و صرفه جویی روزگار بگذراند و به سهم خود قانع باشد و به زندگی آرام و ساده ای اکتفا کند ؟ عشق به پر کشیدن سریع و رسیدن زودهنگام به پول و پله چشمگیر آرزو و تب و تاب خیلی هاست و این حس عمیق شیطانی آنها را به هزار راه میانبر وامی دارد که هر یک به مجموعه ای از کلاه برداری های کهنه و نو ختم می شود .  

تقلب و مدارک جعلی و مدرک گرایی و مدرک پرستی نیز ثمره راحت طلبی در کسب علم و دانش است و بدتر از آن پاس کردن دروس و کسب مدارک علمی واقعی و معتبر بدون درک و فهم و مطالعه است ؛ مخصوصا که طرف از مرکزی بسیار مهم فارغ التحصیل شده باشد ولی فاقد اصول اولیه اخلاق و ادب و فرهنگ و انسانیت بوده و از لحاظ روح علمی و تحقیقی هم بالکل بی محتوا و توخالی باشد و این بسیار بدتر از داشتن مدارک جعلی است . چون صاحبان مدارک جعلی روزی رسوا می شوند ولی اینان به خاطر داشتن یک کارت و یک برگه به نام مدرک یک عمر به این و آن افاده و غرور می فروشند ولی سر بار جامعه هستند و جز مشتی اطلاعات حفظی بی ارزش هیچ حاصلی برای جامعه بشری ندارند و متاسفانه هیچ وقت هم رسوا نمی شوند و با همان مدرک خالی خود را همردیف بزرگان علم و فضیلت جهان جا می زنند ولی هیهات !

بد اخلاقی و بی تقوایی و نداشتن صبر و حلم و حوصله و تمایل به مردم آزاری و ناجوانمردی و هر کار پست دیگر هم نتیجه راحت طلبی و تنبلی است . بداخلاق ترین آدم ها و مردم آزارترین آنها بی خیال ترین و راحت طلب ترین خلق عالم اند . مگر دنیا پرستی و نفس پرستی و این همه دعوا سر دنیا در همه جای عالم از راحت طلبی نیست .

هر اندازه انسان ها نسبت به خود راحت طلب و آسان گیر باشند همان اندازه برای دیگران سخت گیر و بی رحم خواهند بود . عکس قضیه صفت عارفان است : «نفسه منه في عناءٍ والنّاس منه في راحهٍٔ اتعب نفسه لآخرته و اراح النّاس من نفسه؛ نفس او از دستش در رنج و ناراحتي است امّا مردم(بخاطر خدماتي كه او انجام مي دهد) از او در آسايش اند. او براي(رسيدن به درجات عالي در روز) قيامت خود را به زحمت مي افكند ولي مردم را به رفاه و آسايش مي رساند». (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳).

راحت طلبی بدنی و عملی کم کم به راحت طلبی فکری و اعتقادی تبدیل می شود و افراد الکی خوش می شوند و خیال می کنند با چهار تا کار بی ارزش بهشت سعادت شش دانگ مال آنها خواهد شد . یا شروع می کنند به نشخوار فکری و هذیان های فلسفی که جهنم و عذاب هایش بکلی افسانه و طنز و شوخی است و خدا آن قدر دوست داشتنی و دل نازک است که هیچ وقت کسی را به جهنم نمی فرستد حتی اگر جلاد خبیث باشد . راحت طلبان در هر کار و گرفتاری و شغلی دنبال « راه های در رو » و میان بر می گردند و با همه تنبلی و راحت طلبی در این زمینه ها استاد کامل و ماهری هستند . ولی غالبا میان برها به جای نزدیک تر کردن مقصد به پرتگاه ها و بیراهه های متنوع تری می انجامد و کار را بسیار پیچیده تر و بغرنج تر می کند .

راحت طلبان بدنی کسانی هستند که دراز می کشند و با تماشای فوتبال و والیبال و کوهنوردی دیگران خود را ورزش دوست و ورزشکار می دانند . راحت طلبان معنوی کسانی هستند که فکر می کنند تنها با چند سلام و صلوات یا گوش دادن مستمر به روضه و مرثیه دیگران ، همانند سلمان و ابوذر و جعفر طیار خواهند شد و به ملکوت پر خواهند کشید .

راحت طلبان فکری کسانی هستند که زحمت فکر کردن را به دوش چند متفکر برجسته انداخته خود را از قیل و قال اندیشه ها راحت نموده و پز و پرستیژ آن متفکر را به خود می گیرند و به عنوان وکیل مدافع آن اندیشمندان بزرگ همه را جاهل و  بی فکر و عقب مانده می انگارند . همانان که مغزهای خود را به دیگران اجاره می دهند و با مغزهای دیگران می اندیشند و در عالی ترین شکل خود یک مقلد احکام و فرامین فکری و فرهنگی هستند در حالی که فقها تقلید فکری و فرهنگی را حرام می دانند و معتقدند که در عرصه فقه و فقاهت نیز اولویت تلاش مجدانه برای رسیدن به فقه و فقاهت است نه تقلید و تقلید از سر ناچاری و ناتوانی و ضرورت است .

زنان و شوهران راحت طلب گرفتار ولی بی فکر ، کسانی هستند که حاضرند به جای کمی شکیبایی و وقت گذاشتن و حوصله و اقدام موثر  ، با کمی فحش و خشم و کتک یا قهر و اشک و اذیت یا مقداری پول و کادو همه مشکلات زناشویی را یک جا حل و فصل کنند . گاهی این قبیل آدم ها حاضر می شوند صدها ساعت  برای رفع مشکلات خانوادگی جر و بحث کنند یا به سخن مثلا روانشناس خانواده گوش بدهند ولی قدم خیرخواهانه برای بهبود روابط بر ندارند .

راحت طلبان در خیال خود راحت طلبند ولی در حقیقت عاشق درد و رنج و گرفتاری هستند و این واقعیت را شاید سالها بعد بفهمند . اکثر قریب به اتفاق مجرمان  زندانی در همه کشورها کسانی هستند که از راههای میانبر و راحت طلبی در چاهها و چاله های هولناک درغلطیده اند و به روز سیاه افتاده اند .

عاشق رنج است نادان تا ابد       خیز «لا اقسم» بخوان تا «فی کبد »

راحت طلبان اخلاقی کسانی هستند که تصور می کنند چون بیش از دیگران از معنویت و اخلاق حرف می زنند و ادعایشان زیاد است ، پس نزد خدا و پیامبران الهی و اهل بیت  و قرآن کریم ، مسئولیت شان را ادا کرده اند و می ماند این که دیگران به فرامین متعالی شان گوش دهند والسلام ! در حالی که دیگران برای امور ضد اخلاقی خود هزاران ترفند و برنامه متنوع و خلاقانه و پرجاذبه ارائه می دهند و هزاران نوع اقدام عملی کرده اند و می کنند و همین مدعیان اخلاق را هم به شدت مرعوب و متاثر و ناتوان ساخته اند .

راحت طلبان واقعی انسان های بزرگی هستند که افتخار بشریت اند و برای رسیدن به اهداف عالی درست ترین و بهترین راه ها را انتخاب کرده اند و تمام تلاش های لازم را بدین منظور انجام می دهند و این است راحت ترین و کم هزینه ترین راه ها .راحت طلبان واقعی همان انبیا و شهدا و صالحین و مجاهدین راه حق و صابرین و متوکلین علی الله اند که تمام زندگی شان را با دردهای جانکاه گذرانده اند تا لذت عمیق انسانیت و آرامش و رضای خدا و موفقیت واقعی و حسن ختام این زندگی پر شر و شور را با تمام وجود لمس کنند .